Komentáre

Vládne zmeny v trestnom práve vyzerajú, akoby ich písali obvinení (názor Márie Kolíkovej)

Štátu hrozí kolaps pri ochrane spoločnosti pred zločinnosťou, píše bývalá ministerka spravodlivosti.

Autorka je poslankyňa NR SR za stranu SaS a bývalá ministerka spravodlivosti.

Bijem na poplach, lebo spôsob a obsah zmien v trestnom systéme ma desí. Bez diskusie, zo dňa na deň sa má nielen zrušiť špeciálna prokuratúra, ale zásadne sa prekopáva celé nastavenie trestného zákona. Zásadne iné tresty, zásadne nové posúdenie, čo vôbec je trestným činom.

Nová právna úprava trestného systému, ktorú verejnosť videla krátky okamih (rátajme ho v minútach) pred schválením vládou, je rozsiahlym 67-stranovým materiálom. Hoci mení desiatku zákonov, zjavne ho nevidel nikto, kto by riadne posúdil pripravenosť štátu na všetky vážne zmeny.

Brutálne rušenie špeciálnej prokuratúry

Ak aj odignurujeme svoj nesúhlas so zrušením špeciálnej prokuratúry alebo znižovaním trestných sadzieb naprieč trestným zákonom (vrátane trestných činov korupcie), alebo nesúhlas so zúžením pôsobnosti Špecializovaného trestného súdu, upozorňujem, že štátu hrozí kolaps pri ochrane spoločnosti pred zločinnosťou. Obvinený by navrhované zmeny nenapísal inak.

Rušenie špeciálnej prokuratúry sa deje brutálnym spôsobom. Všetky prípady sa majú presunúť úplne novým prokurátorom na krajských prokuratúrach naprieč Slovenskom. Tí budú študovať tisícky strán spisu. Jednoznačne nastanú prieťahy v konaní aj v takej veci, ako je objednávka vraždy novinára Jána Kuciaka a jeho snúbenice.

Na prokuratúre neexistuje náhodný výber prokurátora, a tak pridelenie týchto spisov bude závisieť od rozhodnutia vedenia príslušnej krajskej prokuratúry. Budeme vidieť, v koľkých politicky citlivých prípadoch bude obžaloba prehodnotená a trestné konanie sa skončí v nedohľadne.

A súčasní špeciálni prokurátori, ktorí si doteraz len dôsledne robili svoju prácu, a chránili nás všetkých pred tými najzávažnejšími formami trestnej činnosti, skončia na generálnej prokuratúre. Možno na legislatívnom odbore…

Z trestných činov priestupky

Nové nastavenie trestov je zásadná zmena. Je nevídané, že takýto návrh prinesie minister spravodlivosti pod pazuchou na vládu, a za pár dní má byť schválený v parlamente bez akejkoľvek odbornej diskusie, osobitne bez posúdenia súčasnými vyšetrovateľmi, súdmi, prokurátormi.

Ako radikálne sa mení pohľad na to, čo je primeraný trest za spáchaný skutok, ukážem na nasledovnom príklade. Ak dnes niekto prepral peniaze z trestnej činnosti nad 133-tisíc eur, hrozí mu 12 až 20 rokov trestu odňatia slobody.

Podľa vládneho návrhu, ak preperie sumu vyššiu ako 750-tisíc eur, hrozí mu len tri až desať rokov odňatia slobody. Môže však dostať aj podmienku, a tak nemusí vôbec skončiť vo výkone trestu odňatia slobody.

Tento zásadný posun vo výške trestu je spôsobený tým, že sa dejú viaceré závažné zmeny súčasne. Mení sa základná hranica výšky škody, od ktorej sa odvíja, čo je trestný čin. Z 266 eur sa posúva až na hranicu 700 eur. Zásadne sa znižujú trestné sadzby a súčasne sa rozširujú podmienky na udeľovanie podmienečného trestu.

Nespočetné množstvo skutkov nebude stíhané, pretože už nebudú trestným činom, ale len priestupkom. Navyše sa má vždy uprednostňovať iný trest ako trest odňatia slobody, a tak výrazne pribudne prípadov, za ktoré nebude uložený. K trestu prepadnutia majetku poviem len toľko, že v tejto podobe ho môžeme pokojne vypustiť z trestného zákona.

Špecializovaný trestný súd sčasti stratí opodstatnenie, pretože jeho pôsobnosť sa značne zúži. Teraz rieši všetky trestné činy, ktoré sa týkajú ohrozenia finančných záujmov Európskej únie.

Po novom sa bude zaoberať už len tými, pri ktorých vznikne škoda vyššia ako 750- tisíc eur, alebo ak ide o organizovaný zločin. EÚ sa to páčiť nebude, ale to vládu zjavne netrápi. K inštitútu spolupracujúceho obvineného, ktorý pomáha rozkladať mafie, dodám, že v tejto podobe ho už asi netreba.

Zákon súčasne nijako nepočíta s dosahmi a nákladmi navrhovaných zmien. Tie jednoznačne znamenajú potrebu personálneho posilnenia priestupkových orgánov a súdneho aparátu, ktorý vykonáva dohľad nad výkonom podmienečných trestov odňatia slobody či iných alternatívnych trestov, vrátane trestu domáceho väzenia.

Bude to vyhovovať páchateľom skutkov, ktoré budú po novom už len priestupkami, aj odsúdeným osobám, ktoré vykonávajú svoj trest na slobode, pretože na ne nebude dosť kapacít štátu. Ich kontrola tak bude musieť byť z dôvodu ďalšieho nárastu nápadu už v teraz preťaženom systéme probácie len formálna.

Zákon nedáva žiadny čas súdom, prokurátorom, vyšetrovateľom, ktorí budú musieť všetky aktuálne prípady fakticky zo dňa na deň posudzovať podľa zásadne iných pravidiel. Spôsobí to množstvo chýb, prieťahov a zaiste i nezákonných rozhodnutí. Bude to vyhovovať páchateľom trestnej činnosti.

Prijatiu takých zásadných zmien v trestnej politike predchádza v každej civilizovanej krajine dôsledné zanalyzovanie dosahov na fungovanie a pripravenosť celého systému trestnej politiky.

Dôležitý je aj riadny legislatívny proces, v rámci ktorého dostanú priestor vyjadriť sa všetky zainteresované subjekty, ktoré tieto zmeny majú premietnuť do svojej každodennej praxe. V opačnom prípade je to hazard s bezpečnosťou každého z nás a prejav absolútnej neúcty ku komplexnosti problematiky trestnej politiky štátu. A to sa tu práve deje.

Stratili ste sa v tej spleti zmien? To bol zámer. aby sa v tom každý stratil a zločinec unikol spravodlivosti.

Zdroj: https://www.aktuality.sk

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com